A MEOSZ elfogadhatónak tartja, hogy ferdepályás liftekkel biztosítsák a
mozgáskorlátozott emberek önálló, biztonságos és méltóságteljes
közlekedését az M3-as metró azon megállóiban, ahol a műszaki feltételek
nem adottak a hagyományos liftek kiépítésére.
A MEOSZ székházában tartott keddi egyeztetésen a MEOSZ, a főváros és
az M3-as metróberuházás projektjének képviselői megállapodtak abban,
hogy a projektigazgatóság bekéri a gyártóktól a ferdepályás liftek
műszaki adatait, és ezt követően folytatják a tárgyalásokat.
A MEOSZ, a főváros és az M3-as metróberuházás projektjének képviselői
kedden egyeztetést tartottak a MEOSZ székházában azokról az
akadálymentesítési műszaki megoldásokról, amelyek az önálló, biztonságos
és méltóságteljes használatot teszik lehetővé a hármas metró valamennyi
állomásán. A megbeszélésen minden állomás esetében külön-külön
megvizsgálták, hogy melyek azok a műszaki megoldások, amelyek a fenti
célokat a lehető legjobban szolgálják.
A megbeszélésre azt követően került sor, hogy a MEOSZ a kormány és a
főváros képviselőivel folytatott 2018. február 7-i egyeztetésen
megállapodás született arról, hogy az M3-as metró 20 állomása közül már
18 akadálymentes lesz. Tarlós István főpolgármester úgy nyilatkozott,
hogy az esélyegyenlőség megteremtése érdekében a főváros saját
erőforrásból a Kálvin téri megálló mellett, további öt megálló
akadálymentesítését magára vállalja a projekten kívül, de azzal
párhuzamosan. A kormány képviselőit a MEOSZ elnöke arra kérte:
biztosítsák a költségvetésből a fennmaradó két állomás – Ecseri út és
Pöttyös utca – teljes körű akadálymentesítéséhez szükséges összeget. A
kormány képviselője jelezte: amennyiben a főváros előterjeszti az ígért
18 megálló akadálymentesítésén felül a további 2 megállóra vonatkozó
akadálymentesítési javaslatot, úgy a kormány megfontolja a
finanszírozását.
A 2018. február 13-i egyeztetésen a MEOSZ elfogadhatónak találta,
hogy 6 állomás esetében – Kálvin tér, Corvin negyed, Nyugati pályaudvar,
Arany János utca, Ferenciek tere, Klinikák – ferdepályás liftekkel
valósuljon meg az akadálymentesítés. Ezek Nyugat-Európa több országában
már beváltak, s megfelelnek azoknak a kritériumoknak is, amelyeket a
MEOSZ mindvégig hangsúlyozott az önálló, biztonságos és méltóságteljes
használat kapcsán.
Kovács Ágnes, a MEOSZ elnöke elmondta: az M3-as projektigazgatóság
képviselője jelezte, hogy bekéri 7 gyártótól a ferdepályás liftek
műszaki paramétereit, s következő alkalommal a MEOSZ bevonásával
kiválasztják azokat, amelyeket a legmegfelelőbbnek találnak a
mozgáskorlátozottak biztonságos közlekedése szempontjából. A MEOSZ csak
olyan ferdepályás liftet talál elfogadhatónak, amelyben az aktív
kerekesszékek, az elektromos kerekesszékek, és elektromos mopedek is
elférnek.
Az egyeztetés résztvevői abban is megállapodtak, hogy lépéseket
tesznek a ferdepályás liftek honosítása és hatósági elfogadtatása
érdekében, különös tekintettel arra, hogy ilyen eszközök még nincsenek
használatban Magyarországon. E tekintetben számítanak a magyar kormány, a
Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közreműködésére is. Kovács Ágnes
elmondta: a megbeszélésen az is elhangzott, hogy a Pöttyös és az Ecseri
utcai megállók vonatkozásában műszakilag megoldható a hagyományos liftek
kialakítása, mely megállónként nem éri el az egymilliárd forint
bekerülési költséget. Figyelemmel azonban arra, hogy ezen állomásokhoz
kapcsolódóan még egyéb, projekten kívüli, térrendezési tervek is vannak a
főváros asztalán, így ezen metrómegállók sorsáról a következő
tárgyalásokon kíván a MEOSZ egyeztetni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése