2018. április 19., csütörtök

Interjú a kerekesszékesvívás feltörekvő debreceni csillagával Göttlinger Dániellel „Ha egészséges lennék, nem vívnék”


A debreceni Göttlinger Dániel 29 éves vívó, aki a korából és érdeklődéséből adódóan az idejének minden szabad percét a sportnak szenteli. A szülei sportoltak, a húga pedig a kosarazásba szeretett bele. De mitől tér el ez a történet egy sportoló életpályájától?


Az interjú közbe elárulta, hogy éppen május közepén megy vizsgálatra, hogy végre kiderüljön, meg lehet-e a „hőn” áhított jogosítvány, mivel ez nem olyan egyszerű, főleg neki.
 
Központi idegrendszerű sérült vagyok, ami azt jelenti, hogy oxigénhiánnyal születtem. Újra kellett éleszteni, és az agyam nem kapott oxigént, és ennek következtében lett egy baloldali bénulásom. Az agyamnak az a része érintett, ami a finom mozgásokat érzékeli. Én így lettem olyan, amilyen most vagyok. Két hónapos koromtól már rehabilitációs intézetbe hordtak, és 18 éves koromig jártam oda. Nehéz visszanézni egy-egy felvételt, mert ezt a liftező, bicegő járást én nem érzem. Én úgy érzékelem, hogy normálisan járok, mint a többiek– csapott a közepébe Dani.

​​ A családjának sem volt mindez egyszerű, de a kitartás és a hit mindent felülírt, és ennek dacára a Daninak sikerült „mindent” megtapasztalnia, sőt még síelni is szokott.


Édesanyám rengeteg tanfolyamot elvégzett miattam, hogy otthon is segítsen nekem, és az állapotom ne romoljon. Születésemkor eltörték a bal kezemet, mert én bal kezes lettem volna, így megrövidültek a szalagok. Be van csontosodva, rövidebb a bal, mint a jobb kezem, de nem korlátoz semmiben. Sokat esem, a lábfejem lóg, szakszóval nem tudok pipálni, viszont elmegyek önállóan bevásárolni, ha jó idő van biciklivel közlekedem, igyekszem minél több mindent önállóan csinálni – folytatta Dani a történetét.


Minden, ami sport


A vívás szerelmese, semmi kétség, viszont van egy űr a szívében, ami felett nagyon nehéz volt napirendre térnie.


Amikor közölték, hogy nem kosarazhatok ( Debrecenben nincs lehetőség kerekesszékes kosarazásra), akkor tudatosult bennem, hogy más sportágat kell választanom. Ellenben tudássommal próbáltam kárpótolni a hiányérzetem, és lexikálisan egészítettem ki a sport iránti szeretetemet. Olvastam a sportnapilapokat, -lexikonokat, követtem a sporteseményeket, ebből később profitáltam, amikor iskolába jártam. Újságíró szerettem volna mindig is lenni, pontosabban sportkommentátor, végül is sportújságíró lettem, de a szakmámat nem gyakorlom – mondja. Majd gyorsan megjegyezte: Két hónapos koromban már lent voltam a kosárpályán, én ebbe nőttem fel. Ha egészséges lennék, nem vívnék, hanem kosárlabdáznék.

Megtört a jég
  
​ Édesanyja győzködte, hogy menjen el a vívókhoz, próbálja ki vagy nézze meg őket –ennek már hat éve.


– Majdnem 3 évig csak lejárogattam, és hobbiként gondoltam a vívásra. Akkor változott meg bennem minden, amikor Békéscsabára lementünk egy versenyre, és az nem jól sikerült. Az edzőm mondta, hogy a fejlődés érdekében kezdjünk el az élversenyző csoporttal együtt edzeni. Ezek után már sorozatosan jó eredmények születtek, és 2015-ben Szekeres Pál azt mondta, hogy szeretné, ha elmennék a világbajnoki torna felkészítő táborába. Akkor éreztem, hogy ezt komolyabban is lehet csinálni. Aztán már az edzés, a verseny és a következő lépés, ami motivált – beszélt a vívásról Dani.
 
A kerekesszékes vívás
A hirek360.hu munkatársa ottjártakor a fiatal izgatottan húzta-tolta a székeket, állította be a távolságot a pástok között, mivel az rögzítve van, közben pedig arról mesélt, mit is kell tudnunk a kerekesszékes vívásról.


A, B és C kategória van. Az „A” az enyhén sérültek, „B” a gerincsérültek, folyamatosan kerekesszékben élők kategóriája, míg a „C” a központi idegrendszeri sérültek csoportja. Én az első osztályba tartozom, de lehetnék utolsó is, bár ahhoz meg túl ép vagyok – nevette Dani. 

– Egy kötény van rajtunk verseny közben, mert a láb nem ér találatot, ha a felsőtestünkhöz ér a kard, csak azzal nyerünk pontot. A kerekesszékes mozgásban a törzsünk és a karunk a legerősebb. Rövidebb kezű vívónak kell elérnie a hosszabbat, vagyis a másiknak a könyökcsúcsát kell elérni a kard végévelmesélte lelkesen.

Gazdag eredménytábla


​Büszkék lehetünk a debreceni fiúra, ugyanis a polcán szépen sorakoznak a szebbnél szebb eredmények. Az országos bajnokságokon egyéniben kétszer volt második helyezett, párbajtőr és kard kategóriában. A dobogó harmadik fokára is „felállhatott” négy alkalommal. Ám nem csak hazánkban, hanem nemzetközi versenyekre is kiutazott, köztük a hollandiai világkupára, ahol tavaly tizedik lett kardban, idén pedig a pisai világkupán párbajtőrben 15. helyezést ér el. Legnagyobb sikere a 2017-es évben volt, amikor a magyar kard válogatott tagjaként aranyéremmel távozott a pisai világkupáról. Danit legközelebb Varsóban láthatjuk, ahol a magyar válogatott színeiben egyéniben fog küzdeni az aranyéremért.
  
Ez a cikk hirek360.hu nélkül nem valósulhatott volna meg. Ezentúl köszönetet mondok a Hobby Rádió és a blogom a mozgasbankorlatozottakhirek.blogspot.hu nevébe Nagy Dórának hirek360.hu riporterének.
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Halált és látásvesztést is okozott egy szemcsepp

Egy Indiában gyártott szemcsepp legalább 55 embernél váltott ki bakteriális eredetű szemfertőzést az Egyesült Államokban. Veszélyes egészség...