A 3-as metró felújításának bejelentése óta folyamatosan zajlik a vita
az állomások akadálymentesítéséről, amit Tarlós István főpolgármester végig a
tőle megszokott arroganciával kezelt.
Volt itt minden: Tarlós először
azzal indokolta, hogy (az eredeti terv szerint) a felújítandó állomások közül
nyolcat miért nem akadálymentesítenek, hogy amúgy is kevesen használnák azokat,
szerinte ezrelékes arányban vannak azok a
mozgássérültek, akik metróval utaznak lehet, hogy pont amiatt, mert nincs
akadélymentesítve?
Később már azt mondta, nincs pénz
az akadálymentesítésre, ezután pedig tett egy homályos kijelentést arról is,
hogy talán mégis minden megálló akadálymentesítve lesz.
Miután Tarlós kijelentette, hogy
alig használják mozgássérültek a metrót, 28 szervezet demonstrációt szervezett
a Dózsa György úti metrómegállóba, hogy a főpolgármester úr is láthassa,
valótlan az állítása. A demonstráción a járókelők is kipróbálhatták, mekkora
erőfeszítés egy elvileg mozgáskorlátozottaknak kialakított rámpán
kerekesszékkel felküzdeni magukat az aluljáróból a felszínre.
Népszavazási kezdeményezés is
létrejött az ügyben, amire épphogy elkezdték gyűjteni az aláírásokat, a városvezetés bejelentette, mégis vállalja
a teljes akadálymentesítést.
Tarlós korábban is beszélt arról,
hogy a költséghatékonyság miatt valószínűleg nem építenek ki minden megállóban
liftet, helyette úgynevezett ferdepályás kabinfelvonókat helyeznének el.
Úgy tűnik, ez maradt a végleges
megoldás, ugyanis 2018.05.10-én Tarlós és Kovács Ágnes, a Mozgáskorlátozottak Országos
Egyesületeinek Szövetsége elnöke aláírta azt a megállapodást, amit korábban a
Fővárosi Közgyűlés jóváhagyott.
A megállapodás szerint az Arany
János utca, a Ferenciek tere, a Kálvin tér, a Corvin-negyed és a Klinikák állomoson
speciális ferdepályás kabinfelvonókkal oldják meg az akadálymentesítést. A
Dózsa György úti megállóban legkésőbb 2020 szeptember végéig oldják meg az
akadálymentesítést, az Ecseri út és a Pöttyös utca esetében ideiglenesen
korlátlifteket építenek, végleges megoldás 2023. december 31-ig születhet. Emellett pedig az 1-es metró is teljes
mértékben akadálymentes lesz a felújítás után.
Kovács Ágnes szerint a közösségi
közlekedés akadálymentes használata talán az egyik kulcs ahhoz, hogy az élet
minden területe hozzáférhetővé váljon minden mozgássérült ember számára. Ez nem
vitatható, valóban megkönnyítik (legalább) a mozgáskorlátozottak életét, a mindenki számára használható liftek
hiányában azonban a probléma továbbra is érinti például a babakocsival vagy
kutyával közlekedőket, illetve az időseket, akik számára a lépcső, vagy
mozgólépcső, esetleg a csúszós és/vagy meredek feljáró használata kifejezetten
nehéz.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése