Szürkére szürkével. Gyakran csak az árnyalatnyi a különbség. Vagy
egybemosódó pasztellszínek. Tipikus példák arra, hogy az új épületek
belsőépítészeténél mennyire nem figyelnek a látássérültekre, gyengénlátókra a
kiírásoknál, eligazító tábláknál. Ezt derült ki a gyógypedagógus hallgatóknak
tartott érzékenyítő előadáson
Amikor önök bejöttek ebbe a terembe, látták, hogy hol vannak szabad
helyek, hogyan közelíthetik meg az üres székeket, merre helyezkedik el a
katedra, itt vannak-e már az ismerőseik, barátaik, akikhez csatlakozni
szeretnének. Pillanatok alatt átlátták a helyzetet, és nem okozott gondot a
mozgás sem a padsorok között. Képzeljék bele magukat egy látássérült,
gyengénlátó vagy vak fiatal helyzetébe. Amikor gyógypedagógusként látássérült,
gyengénlátó gyerekekkel találkoznak, mindig gondoljanak erre, érezzék át az
élethelyzetüket, így közeledjenek a világukhoz, így segítsék őket, hogy a
társadalom hasznos tagjaivá válhassanak kérte a Franciaországban élő Terek
Ágnes, és a gyengénlátók, látássérültek és vakok francia egyesületének
megbízottjaként beszélt sorstársai életéről. Önmaga is vak, retinasorvadásban
szenved.
Tanulságos elődás volt. Kiderült,
hogy Franciaországban a vak emberek havonta legalább 1600 eurós közellátásban
részesülnek, hogy ne okozzon gondot számukra a megélhetés, ezen felül ötévente
2700 eurót térít vissza az állam abból a költségből, amit a mindennapjaikhoz
szükséges eszközök beszerzésére fordítanak. Ezt az erős szociális hálót már
több mint száz éve szőni kezdték Franciaországban. 1889-ben alakult meg az
egyesületük, amit két évvel később már közhasznú szervezetként ismertek el. Ma
országszerte 110 helyi szervezetük van, és azon túl, hogy rendelkeznek
speciális Braille-nyomdával, huszonötezer kötetes hangoskönyvtárral, három iskolával,
rendszeresen adnak tanácsokat önkormányzatoknak, közintézményeknek,
vállalatoknak arra, hogy a belsőépítészetben hogyan könnyíthetnék meg a
gyengénlátók helyzetét.
Elmondjuk például, hogy milyen színeket, kontrasztokat lenne célszerű
használni a tájékoztató kiírásoknál. Jellemző ugyanis, hogy kicsit világosabb
alapszürkére kicsit sötétebb szürkével írják a feliratot, vagy fordítva, és
lelkesen használják az egymásba mosódó pasztellszíneket is. A kontraszt nélküli
kiírásokat a gyengénlátók észre sem veszik, elolvasni pedig végkép nem tudják.
Magukkal visszük ilyenkor színskáláinkat az ajánlott kontraszt értékekkel azt
segítve, hogy milyen fal- és padlófestést, vezető vonalat, jelzéseket
használjanak. A belsőépítészek általában jól látó emberek, megkérjük őket, hogy
ne csak a mozgás-, hanem a látássérült emberekre is gondoljanak mondja
Terek Ágnes.
A vakok speciális, Braille-írásáról azt hihetnénk, hogy már
visszaszorulóban van. A helyzet azonban az, hogy a tanításban bizonyos
tantárgyaknál ma sincs ennél jobb módszer. Braille például a matematikához is
kidolgozta az összes jelet. Ha gyógypedagógusként lesz olyan tanulójuk, aki
tovább akar haladni, elengedhetetlen, hogy a Braille-írást megtanulja. Főleg a
fizikához, kémiához, matematikához nagyon fontos, ahol nem lehet fejben
kiszámolni mindent mondta Terek Ágnes, és érdekességként hozzátette, hogy a
Braille-nyomdájában az egyesület nem vak, hanem siket munkatársakat alkalmaz,
mert nagyon zajosak a gépek.
Az elődást, amelyen a vak emberek
által használatos modern eszközökből kipróbálással egybekötött bemutató is
tartottak, egy érzékenyítő sorozat részeként a Gyógypedagógia Tanszék vezetője,
Dr. Jászi Éva szervezte a hallgatóknak. Terek Ágnes speciális szemüvegeket is
hozott magával, amelyek érzékeltetik, hogy mit észlelnek környezetükből a
különféle, látáskárosodást okozó betegségekkel küzdő embertársaink. Bemutatott
egy, a vakok számára kifejlesztett Victor Reader Stream nevű media playert is,
ami segít hozzáférni a kultúrához, és minőségibb életet tesz lehetővé.
Ajánlott kontrasztértékekkel
ellátott színskálán mutatják meg, milyen színösszetételt tudnak érzékelni a
gyengénlátók, milyen kontrasztú felületen jelent könnyebbséget számukra az
olvasás.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése