Vakokkal sétáltak Törökőrön, hogy
megtudjuk, milyen akadályokba ütközik – gyakran szó szerint! – egy
látássérült a mindennapi közlekedés során. Nos, annyit előre
elárulhatunk, hogy a jegyzetfüzeteink hamar beteltek.
A kis csapat az indulástól alig 200
méterre, a Mexikói út -Thököly út kereszteződésénél állt meg először,
ahol a kanyarodást gátló, a gyalogosokat védő betonelemekre hívták fel a
figyelmet vezetőik. Kiderült, hogy ami a látóknak biztonságot ad, egy
látássérült számára inkább megtévesztő. Ők ugyanis a járdaszegélyek
alapján tájékozódnak, a betonelemek nem nyújtanak elég információt a
biztonságos átkeléshez. A jó és biztonságos megoldás megfelelő
jelzésekkel ellátott lámpás zebra lenne.
A Francia út járdaszegélyéből kijáró
macskakövek is veszélyesek lehetnek azoknak, akik nem látnak jól, de ez
az idősebbek, nehezen közlekedők számára is probléma, akárcsak a
járdákra sok más helyen is jellemző töredezettség, bukkanók. A feladat
egyértelmű, a járdák, szegélyek javítása, akadálymentesítése, megfelelő
jelzésekkel való ellátása.
Sétájuk következő megállóhelye Zugló
vasútállomása volt, ahol az általános gondokon túl, a vakok számára
fontos, fehér bottal érzékelhető vezetősávok hiánya okoz veszélyt.
Különösen problémás ez a peron szélén, ahol a biztonsági sávot csak egy
festett fehér vonal jelzi, itt életvédelmi kérdés lenne a taktilis jelek
(a járdán elhelyezett térbeli mintázatok, pl. szabályos kis dudorok,
csíkok) alkalmazása.
A séta során kiderült, hogy a
buszmegállók megközelítését is nagyban segítené a járdákon elhelyezett
vezetősáv, ami a buszok első ajtajához tudná navigálni a látásukban
korlátozottakat.
Átérezhették azt is, milyen
kellemetlenséget, sőt balesetveszélyt jelentenek a járdák közepére
kihelyezett, az autók felhajtását akadályozó karók és a reklámcélú
megállítótáblák.
Egy kis empátiával megérthető, miért lenne fontos a hibák javítása, de
hogy még élőbb legyen a dolog, ki is próbálhatták, milyen bekötött
szemmel, fehér bottal róni az utcákat. Nem könnyű.
Egy apró fejleményt azonban közösen
könyvelhették el: a buszmegálló melletti járdán álló postaláda, ami sok
korábbi ütközés forrása volt, kikerült a gyalogos útvonalról. Egy
fokkal könnyebb lett közlekedni.
A január 18-ai tematikus séta a Sunrise projekt szakmai programjának része volt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése