A segélyhívó szolgálatok elérésének egyik alternatív módja lehet
a 112 segélyhívószámra küldött rövid sms üzenet, ami a hallássérültek
számára is lehetővé teszi a segélyvonal igénybe vételét.
A rászoruló hallássérült embereknek módjuk lesz sms üzenetben
segítséget kérni a 112-es segélyhívó számon. Ennek segítségével számukra
is hozzáférhetővé válik a segélyhívó szolgálat igénybevételének
lehetősége.
Ezt írja elő az elektronikus kommunikációt szabályozó
törvény módosító javaslata, amelyet a kormány a mai ülésén hagyott jóvá.
A segélyhívó szolgáltatások ugyanis jelenleg ingyenesen elérhetőek a
158, 155 és a 150-es nemzeti segélyhívó számokon valamint a 112 európai
segélyhívó számon keresztül. "A segélyhívó szolgáltatásokat azonban csak
telefonhíváson keresztül lehet elérni, s ez a hallássérült személyekkel
szembeni hátrányos megkülönböztetés, amely bizonyos esetekben
késleltetheti a segítségnyújtást azon személyek számára, akik erőszakos
bűncselekmények áldozatai" – áll a törvénymódosításban, melyet a
közlekedési minisztérium és a belügyminisztérium közösen terjesztett a
kormány elé.
A 112-es segélyhívó szám sms üzeneten keresztüli elérése főleg a
hallássérült embereket szolgálja, de olyan esetekben is alternatívát
kínál, mikor a bajba jutottnak nem biztonságos telefonálnia. Ilyenek
lehetnek például az erőszakos bűncselekmények áldozatai vagy szemtanúi.
A módosítás alapján Szlovákiában biztosítani kell az eCall hívások
fogadását és feldolgozását. Az eCall hívás olyan segélyhívás, amely
személyautóból vagy teherautóból (3,5 tonnáig) érkezik a 112-es
segélyhívószámra. Ezt vagy maga kezdeményezte a bajba jutott autó
személyzete, vagy a balesetet szenvedő jármű automatikus
segélyhívásaként érkezik a központba.
Az eCall az egyszerű segélyhívástól abban különbözik, hogy az
operátor és a jármű személyzete között hangkapcsolatot hoz létre, s
ezen kívül a hangcsatornán keresztül automatikusan elküldi a jármű
adatait. Ezek tartalmazzák a jármű típusát, helyzetét, a menetirányt, az
üzemanyag fajtáját és az utasok számát.
Ezeknek az információnak a birtokában sokkal gyorsabb és hatékonyabb
lehet az integrált mentőszolgálat egységeinek bevetése, és a
segítségnyújtás még olyan esetekben is, amikor a jármű utasai a baleset
következtében nem tudnak kommunikálni és segítséget hívni.
A törvénymódosításnak 2018. január 1-én kellene hatályba lépnie.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése