2018. március 7., szerda

Mások és egyformák Gondolatok a négy Oscar-díjat nyert /A víz érintése/ című filmről.

Tizenhárom jelölésből négyet váltott díjra Guillermo del Toro „A víz érintése” című filmje a 90. Oscar-gálán március 4-én Los Angelesben – megkapta a legjobb filmnek, a legjobb rendezőnek, a legjobb filmzenének, valamint a legjobb látványtervezésnek járó elismerést is.

H. G. Wells egyik híres novellájának hőse, Nunez eljut a vakok világtól elzárt országába. Elsőre úgy tűnik, hogy látóképessége óriási előnyt jelent a számára – el is határozza, hogy ő lesz e föld királya –, ám végül mégis menekülnie kell. A vakok tudósa ugyanis megállapítja, hogy Nunez azért beszél összevissza mindenféle ismeretlen dologról, mert a fején lévő két mozgó golyó – a szeme – irritálja az agyát. A megoldás kézenfekvő, el kell azokat távolítani. A novella tanulsága banális. Nehezen tűrjük meg azokat, akik mások, mint mi, és ha e különbség túlmegy az általunk még elfogadható határon, akkor bizony teszünk róla, hogy az illető minél gyorsabban váljon hozzánk hasonlóvá. Ha pedig nem hajlandó vagy nem tud alkalmazkodni, akkor képesek vagyunk akár erőszakos módszerekhez is folyamodni.

Guillermo Del Toro legújabb filmjének főszereplője (Doug Jones) igencsak különbözik tőlünk. Bár van keze, lába és feje, a bőre inkább egy hüllőéhez hasonlít, ráadásul beszélni sem tud, inkább csak kuruttyol. S mivel rendelkezik kopoltyúval, a víz alatt is képes eléldegélni. A nyugati ember a különleges létezőket általában befogja és tudományos vizsgálat alá veti. Így történik ez a vízi lénnyel is: láncra verve berakják egy szűk medencébe. A néma – de nem süket takarítónő, Elisa Esposito (Sally Hawkins) azonban összebarátkozik a kétéltűvel, és segítőtársaival kiszabadítja.

Ezzel tulajdonképpen el is meséltük A víz érintése című film történetét. Amit kihagytunk, az ebben az esetben inkább csak körítés. Láthatjuk, hogy a magányos Elisa miként kerül egyre közelebb a lényhez, hogyan használja fel a főtt tojásokat és a zenét kapcsolatuk elmélyítésére. Ezenkívül két apró cselekményszál is megjelenik csak úgy futólag. Elisa festő szomszédja, Giles (Richard Jenkins) igyekszik visszakerülni elvesztett állásába; az egyik tudósról, Robert Hoffstetlerről (Michael Stuhlbarg) pedig kiderül, hogy valódi neve Dimitrij Moszenkov, és a szovjeteknek kémkedik.

A mexikói származású rendező legtöbb filmjében fontos szerepet játszottak a különféle mágikus-mitikus létezők, melyek egyedi megalkotásában Del Toro maszkmesteri tudását is kamatoztathatta. Ezúttal azonban az egyébként mutatós kétéltű lényt teljes egészében egy korábbi filmből vették át: Jack Arnold 1954-es A fekete lagúna szörnye című filmjének rémsége tért vissza a mozivászonra. Érthetetlenül. (Van, aki szerint a két film cselekménye is nagyon hasonlít egymásra.) Ahogyan azelőtt is értetlenül állunk, illetve ülünk, hogy vajon a korábbi, rendkívül érdekes és izgalmas történetek helyére most miért került egy meglehetősen lapos, némileg átalakított A szépség és a szörnyeteg mese. A film kétségkívül leginkább varázslatosnak szánt jelenetei Elisa és a se nem ember, se nem állat lény románcát tárják elénk. E különös kapcsolat azonban inkább bizarr, mintsem elbűvölő.

A tudományos vizsgálatot az arrogáns Hoyt tábornok (Nick Searcy) irányítja, parancsait a helyszínen az erőszakos Richard Strickland (Michael Shannon) hajtja végre. Ő puszta dologként tekint a lényre, úgy gondolja, azt tehet vele, amit akar. A biblikus műveltségű fehér Strickland egyébként nős, két gyermek édesapja, és nem vágyik másra, csak egy szép autóra. Vele száll harcba a néma Elisa, a fekete Zelda (Octavia Spencer), a meleg Giles és a külföldi Hoffstetler/ Moszenkov…

A film a hatvanas évek Amerikájában játszódik, a háttérben ott húzódik a hidegháború, valamint a feketék és a latinok kirekesztettsége. Persze ez nem egy történelmi film, üzenete a mai kornak szól. De vajon mi lehet az? Hoyt és Strickland az uralkodó réteget testesítik meg – a rendező mindent megtesz azért, hogy utálatosnak ábrázolja őket, családostól, a többiek pedig az elnyomott vagy háttérbe szorított kisebbségeket. Míg az előbbiek el akarják pusztítani a „dolgot”, az utóbbiak felismerik a hallény különlegességét. A mentőakció után kiderül, hogy Elisáéknak volt igazuk, hiszen a kétéltű gyógyító erővel rendelkezik. Vagyis Del Toro szerint a bizalmatlansággal átitatott, kirekesztés által irányított társadalmunk csak a totális elfogadottság lelkületével válhat egészségessé. Nekünk, nézőknek pedig nincs más dolgunk, mint belátnunk: a másmilyenek mindig győzedelmeskedni fognak az ugyanolyanok felett.

 Fotó: Imdb.com

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Halált és látásvesztést is okozott egy szemcsepp

Egy Indiában gyártott szemcsepp legalább 55 embernél váltott ki bakteriális eredetű szemfertőzést az Egyesült Államokban. Veszélyes egészség...