Kevésszer rémültem meg jobban biciklin annál, mint amikor egy békés
délután megelőzött egy Prius a kihalt Tűzoltó utcában. Nem hallgattam zenét,
csak a madárcsicsergést. Nem is hallottam mást, csak a madárcsicsergést. Így
eléggé meglepett, amikor a semmiből mellém került egy autó.
Forrás: theguardian.com
A probléma valós, az elektromos
autók 40 km/h-ás sebesség alatt annyira halkak, hogy szinte észrevehetetlenek.
Erre a problémára jelent megoldást az az új szabályozás, melynek értelmében
jövő júliustól már nem lehet úgy értékesíteni elektromos autót, hogy az ne
lenne felszerelve valamilyen hangkibocsátó eszközzel, ami 40 km/h-ás sebesség
alatt elég hangosan szól ahhoz, hogy az autó észrevehető lehessen. A egész EU
területére kiterjedő szabályozás szerint a korábban értékesített elektromos
autókat 2021-ig kell pótlólag felszerelni a hangkeltő eszközökkel.
A szabályozás egyik élharcosai a
vakok és gyengénlátók voltak, akiket aztán tényleg életveszélybe sodortak a
szinte hangtalanul suhanó elektromos autók. De hogy a probléma minden gyalogost
érint, azt a közlekedésbiztonsági statisztikák fényesen bizonyítják. A brit
adatok alapján az elektromos autók 40 százalékkal nagyobb valószínűséggel
lesznek részesei gyalogosgázolásoknak. Egy másik felmérés szerint a vakok és
gyengénlátók 93 százalékának vannak nehézségei az elektromos autók észlelésében.
A helyzet megoldása azért vált
égetővé, mert például Nagy-Britanniában 2013-ban még csak 3500 elektromos autót
regisztráltak, de most már 140 ezer ilyen közlekedik az utakon.
A jelenlegi elképzelések szerint
az elektromos autók 40 km/h-ás sebesség alatt fehér zajt árasztanak magukból.
Ez egyrészt az autó utasainak se zavaró, mert kellemes hang, másrészt nagyon
elüt a környezet zajától, és rendkívül pontosan azonosítható a hang forrása.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése