- Az ország egyik legjobb középiskolája, az ELTE Apáczai Csere János Gyakorlógimnázium végzős diákjának, Markos Balázsnak két felsőfokú nyelvvizsgája van, jogásznak készül, és a bizonyítványa kitűnő, pedig kerekesszékes – és ezzel össze nem függő – tanulási nehézségei vannak.
- A jó jegyekhez az eddigi jogszabályokra is szükség volt, amikkel Balázst felmentették a reáltárgyak osztályzása alól.
- Az új oktatási törvénytervezet szerint viszont a későbbi évfolyamokban erre már nem lesz lehetőség, így a tanulási nehézségekkel küzdők továbbtanulási esélyei nagyon lecsökkenhetnek.
- Markos Balázs értük felszólalva nyílt levelet írt Balog Zoltán emberierőforrás-miniszternek. Ezt a Tanárblog Iktaziskolában is lehozta, mi pedig változtatás nélkül közöljük.
Tisztelt Miniszter Úr!
A napokban értesültem az EMMI által 2017. április 3-án beterjesztett
módosító javaslatról, amely a köznevelési törvény (Nkt.) módosítására
irányul. Levelemben az indítványban rejlő egyik ellentmondásra kívánom
felhívni a figyelmet, valamint szeretném személyes példámon bemutatni,
véleményem szerint milyen hátrányt okozhat a sajátos nevelési igényű
tanulók számára a tervezett módosítás 19.§-a.
Személyes érintettségem oka, hogy magam is sajátos nevelési igényű tanuló vagyok. Egyrészt kerekesszékes mozgássérült vagyok, másrészt – ezzel össze nem függő okokból – tanulási nehézséggel küzdök.
A módosító indítvány egyik sarokpontja a 10.§ módosítása. Ezáltal
lehetővé tennék, hogy az enyhe értelmi fogyatékos diákok oktatását ne
kizárólag gyógypedagógiai végzettségű személy láthassa el. Ennek
indoklására a pedagógushiányt hozzák fel, amelyet én is elfogadható
indoknak tartok.
Teljességgel elfogadhatatlannak tartom viszont a
módosító indítvány 19.§-át, illetve annak indoklását, különös
tekintettel azon pontokra, amelyeket most idézek:
»A beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók esetében az egyes tantárgyakból, tantárgyrészekből történő értékelés és a minősítés alóli felmentés nagyszámú, szinte automatikus alkalmazása immár rendszerszintű problémákat okoz, mind a köznevelési tanulmányok, mind az érettségi vizsgák, mind a felvételi vizsgák során. A felmentések alkalmazásával sem az iskola, sem a tanuló, sem a szülő oldaláról nincs motiváció a tanulási nehézségek leküzdésére, mely a tanuló jövőképe szempontjából rendkívül hátrányos. A tantárgyakból, tantárgyrészekből történő értékelés és minősítés alóli felmentés kivezetésével a felmentések helyett a hangsúly a fejlesztésre, a kompenzációra helyeződik át. A beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermekek, tanulók fejlesztését a fejlesztő pedagógusok látják el […]«
»A beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók esetében az egyes tantárgyakból, tantárgyrészekből történő értékelés és a minősítés alóli felmentés nagyszámú, szinte automatikus alkalmazása immár rendszerszintű problémákat okoz, mind a köznevelési tanulmányok, mind az érettségi vizsgák, mind a felvételi vizsgák során. A felmentések alkalmazásával sem az iskola, sem a tanuló, sem a szülő oldaláról nincs motiváció a tanulási nehézségek leküzdésére, mely a tanuló jövőképe szempontjából rendkívül hátrányos. A tantárgyakból, tantárgyrészekből történő értékelés és minősítés alóli felmentés kivezetésével a felmentések helyett a hangsúly a fejlesztésre, a kompenzációra helyeződik át. A beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermekek, tanulók fejlesztését a fejlesztő pedagógusok látják el […]«
Jelen
indoklás több pontját is elfogadhatatlannak tartom. Sajátos nevelési
igényű, tanulási nehézséggel küzdő tanulóként pontosan tudom, milyen
kihívásokkal kell szembenéznie mindazon társaimnak, akik – a nehézségek
ellenére – tanulni szeretnének, adott esetben felvételiznének
felsőoktatási intézménybe.
Negyedik éve vagyok az ELTE Apáczai
Csere János Gyakorlógimnázium tanulója. Bizonyítványom eddig minden
tanév végén kitűnő volt. Ezt a jó eredményt tanulási nehézségem ellenére
elérhettem, hiszen az eddig hatályos jogszabályok értelmében
mentesítettek a számomra megoldhatatlan nehézséget jelentő matematika és
más reál tantárgyak értékelése alól. Érettségi vizsgát sem kell tennem
matematikából, így minden esélyem megvan, hogy kitűnő eredménnyel
érettségizzem, és felvételt nyerjek az általam választott egyetemre. Nem
kívánom tanulmányi előmenetelemet részletesen ismertetni, de fontosnak
tartom közölni, hogy a négy év során több országos versenyen az első 10
helyezett közé kerültem, ezen kívül két felsőfokú nyelvvizsgát
szereztem.
Abban az esetben, ha az Országgyűlés elfogadja az Önök
által beterjesztett javaslatot, mindezen könnyítések igénybevételére az
utánam jövő generációk sajátos nevelési igényű tanulóinak már nem lesz
lehetősége, ugyanis minden tanulónak osztályzatot kell szereznie minden
tantárgyból.
Úgy vélem, helytelen az indoklásuk azon pontja is,
amely szerint, ha felmentik a tanulókat az értékelés alól, nem lesz
motivációjuk a fejlődésre. Személyes tapasztalatból tudom, hogy egy
ilyen intézkedés a céllal ellentétes eredményekhez vezethet. A tanulókat
nem motiválja az osztályzás, épp ellenkezőleg: az állandó sikertelenség
érzése, a rossz osztályzatok, a bukás frusztrációhoz, önértékelési
zavarokhoz vezethetnek. Ez volna a cél? Remélem, nem…
Mind
önmagamra, mind társaimra, sőt a szakértői szolgáltató szervekre nézve
is sértőnek érzem azon megfogalmazást, amely szerint a felmentéseket
nagy számban, »szinte automatikus«-an alkalmazzák. Egy ilyen
megfogalmazás azt a látszatot kelti, hogy a szülők, a tanulók vagy az
iskola visszaéltek a felmentés lehetőségével. Elképzelhetőnek tartom,
hogy előfordult néhány ilyen jellegű visszaélés, azonban nem hiszem,
hogy ezekből az esetekből helyes lenne messzemenő következtetéseket
levonni. Nekem személy szerint legalább négy alkalommal kellett
független szakértői bizottsági vizsgálaton részt vennem ahhoz, hogy
megkapjam a szükséges felmentéseket. Nem mondható tehát, hogy ezeket a
mentességeket kellő előzetes szakmai megfontolás nélkül, jogszerűtlenül
kaptam volna meg. Egyetértek azzal, hogy ha valóban történt visszaélés,
azt ki kell vizsgálni, de azt nem tudom elfogadni, hogy ennek ürügyén
általános érvényű korlátozó intézkedéseket vezessenek be.
Végezetül
kitérnék a levelem elején már említett ellentmondásra. Az indítvány
indokolásában Önök is elismerik, hogy Magyarországon hiány van
szakképzett gyógypedagógusokból, s hogy a hiány orvoslására lépéseket
kell tenni. A 19.§ indokolásában viszont azt írják, hogy a tanulási
nehézséggel küzdő tanulók oktatását gyógypedagógusoknak kellene ellátni.
Abban az esetben, ha nem teszik lehetővé ezen tanulók értékelés alóli
felmentését, hogyan tervezik biztosítani megfelelő oktatásukat,
szakszerű osztályzásukat? Feltételezem, gyógypedagógusok bevonásával,
akikből viszont nagy a hiány. Mihez vezethet tehát ez az intézkedés?
Véleményem szerint ahhoz, hogy szakértő hiányában a tanulók fejlesztését
a tanároknak kell ellátniuk, akik viszont – tapasztalat, képzettség és
idő híján – nem fogják tudni ellátni a feladatukat. Mi lesz a megoldás?
Az, hogy a tanuló nem fejlesztésben részesül, hanem arra fog
kényszerülni, hogy a többi, »egészséges« diákkal azonos módon
értékeljék. Ez frusztrációhoz, sikertelenséghez vezethet, amelynek káros
hatásaira már kitértem az előző bekezdésben. Végül pedig szinte
teljesen lehetetlenné teszi, hogy ezek a diákok eredményes
érettségi-felvételi vizsgát tegyenek. Hiszen, ha egy siketet osztályozni
kellene angolból, vagy egy vakot geometriából, az eredménye
értékelhetetlen lenne, így nem tudna levizsgázni, bejutni az egyetemre.
Ez
azért is elszomorító, mert nekünk, sérülteknek támogatásra, segítségre
lenne szükségünk. Ennek egyik módja, hogy az állam olyan jogszabályi
környezetet alakítson ki, amely segíti érvényesülésünket az
esélyegyenlőség és a méltányosság elve alapján. Sajnálatos módon a
magyar állam jelen javaslat elfogadásával tenne egy nagy lépést ezen az
úton – visszafelé.
Tisztelettel kérem tehát, hogy vegye fontolóra a
levelemben írottakat és tegyen lépéseket annak érdekében, hogy a
módosító javaslat ezen pontjait felülvizsgálják.
Kedvező válaszában bízva, tisztelettel:
Markos Balázs, az ELTE Apáczai Csere János Gyakorlógimnázium 12. B osztályos tanulója
Sóskút, 2017. április 22.”
Markos Balázs, az ELTE Apáczai Csere János Gyakorlógimnázium 12. B osztályos tanulója
Sóskút, 2017. április 22.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése